Bedsteforældrenes Klimaaktion

Jordhealing

Jorden har brug for masser af god lysenergi, for at kunne skabe harmoni og balance og yde den vitalitet, som planter, dyr og mennesker har brug for til næres og trives.  Vi ses mandag den 5. maj i Sohngårdsparken ved statuen foran slottet. Tag gerne paraply med, hvis vejret ser ud til regn. Skriv gerne den 14. maj ind som følgende dato. samme sted og samme tid. Kærlig hilsen Kirsten Miltersen

Jordhealing

Hejsa kære BKA’er. Så har jeg en ny dato til fælles jordhealing i Østerådalen – torsdag den 10/4 kl. 10.30. Lad os mødes ved infohuset og meditere i  naturen. Kærlig hilsen Kirsten Miltersen

Så nåede vi Hirtshalsmotorvejen

4. marts var vi 6 BKA-er, som gik den nordlige etape af Egholm-caminoen. Det var en kold og blæsende dag, dog havde vi medvind meget af vejen. For at få et ordentligt overblik stod vi af bussen ved Gammel Høvej og fulgte den meget trafikerede Høvejen langs med militærområdet og kasernen. Efter Hvorup Kirke valgte vi den mere fredelige Gammel Hvorup Vej, som går parallelt med Høvejen, og her “mødte” vi afmærkningen af den planlagte motorvej.Vi krydsede jernbanen og fulgte den ad Hvorupgårdvej til overkørslen ved Skelvej, hvor turen fortsatte ad Helledivej mod Vestbjerg. Starten af turen var lidt barsk især i ørerne, da vi fulgte Høvejen med rigtig meget trafik. Heldigvis er der cykelsti i begge retninger, så trafiksikkerhedsmæssigt var det ok, men det var dejligt at dreje ind på Gammel Hvorupvej og senere Hvorupgårdvej og Skelvej. Helledivej, som er en cykel- og gåvej uden biltrafik, som fører over Hirtshalsmotorvejen, var også behagelig, men de tykke betonhegn ved motorvejen tog meget af udsigten ned over det område, hvor den store udfletning skal etableres. Der skal både flyttes veje og eksproprieres ejendomme i området omkring Hvorupgård.  Vi mødte nogle lokale folk ved Hvorupgård Fiskepark, som fortalte om bekymringerne blandt folk mht. ekspropriationerne, som lige nu er aktuelle.  Det var en fin tur, selvom der var meget støj og hård asfalt under fødderne.  Da vi kom til Vestbjerg, ventede vi i 5 minutter, før der kom en bus mod Aalborg. Timet og tilrettelagt af vores caminogruppe i BKA! Mange hilsner fra de glade vandrere Ute, Knud, Mona, Birte, Elisabet og Hanne

Egholmcamino vandretur

På tirsdag den 4. marts går vi den sidste etape af vores Egholmcamino-vandreture. Alle kan være med. Vi starter fra busstoppestedet “Gl. Høvej” (Bus 1 mod Langholt eller Grindsted) kl. ca. 14, følger Høvejen, Gammel Hvorupvej, Teglværksvej og stien, der fører over Hirtshalsmotorvejen,  der hvor motorvejen i Egholmlinjen er planlagt at støde til. I Vestbjerg tager vi bus 42 hjem. Vi satser på at nå bussen klokken 17.14 i Vestbjerg, men ellers går de her halve time.  Nu har vi i vores caminogruppe gået kortlagt gåruter på mellem 5 og 9 km fra Dall i syd op til Vestbjerg i nord. Hvis nogen vil gå ruterne med os fremover, kan I sms-e til mig på 26820154 (Hanne P). Så vil jeg gerne gå med. Det er en kæmpestor indsigt, man får, når man møder landskaberne gående og ser, hvor motorvejen er planlagt at skulle skære igennem.  I løbet af foråret vil vi også planlægge “fyraftenture”. De vil blive slået op både her og på Facebook. https://ruteplanner.iform.dk/rute/noerresundby/camino-etape-7-gammel-hoevej-teglvaerksvej-mejlstedvej-vestbjerg-1   Mange hilsner fra Birte, Ute og Hanne P

Egholm Caminons 5. etape

Rapport fra en gåtur I onsdags, den 5. februar, var vi igen ude at “finde motorvejslinjer og opdage natur” med BKAs Egholmcaminogruppe. 5. etape går fra Lufthavnsvej via kolonihaveforeningerne Åblink og Voerbjerglund til rundkørslen ved Thistedvej. Herfra gik vi til Lindholm Høje, hvor der er god busforbindelse ind mod Aalborg. Til alle jer, der læser og ser vores billeder, vil vi sige: Kom med næste gang, hvor vi skal rundt om Voerbjerg Sø også kaldet Vandskisøen. Mere om det bliver snart slået op. Kærlige hilsner fra BKAs caminogruppe, som er Ute, Lene, Birte S og Hanne P.

Egholm Caminons 4. etape

Så kom 4. etape af vores Egholm Caminoen i hus Fra Nørresundby Torv til Verdens Ende og videre op til Lufthavnsvej, hvor bus 13 kørte os tilbage. Det blev en hyggelig tur med kaffe og æblekage undervejs hos Jens. Vi så de gule afmærkningsflag, hvor lavbroen fra Egholm er planlagt at gå i land ved Verdens Ende. Her er også solnedgangspladsen med bord og bænke og det populære shelter, og vi hilste på en flok ungtyre, som græsser på det grønne område, hvor motorvejen i Egholmforbindelsen er planlagt at komme til at køre. Hver etape af vores Egholm Camino er tænkt at vare mellem 2 og 3 timer alt efter, hvor effektivt, vi går. Turene bliver tilrettelagt sådan, at man altid kan komme tilbage/videre med offentlig transport. Alle er velkomne til at gå med, både BKAer, politikere, venner og bekendte.

Greenwashing i Aalborg

Aalborg Kommune er i disse dage vært for den 10. europæiske konference om bæredygtige byer og bysamfund. Konferencen skal demonstrere ”det presserende behov for, at lokale ledere og beslutningstagere påtager sig ansvaret for at gennemføre den nødvendige grønne omstilling i vores byer og de omkringliggende samfund”. Det lyder jo smukt; men det passer ikke sammen med at Aalborg Kommune har presset på for at få endnu en motorvej rundt om Aalborg, ja endda bruger 600 millioner kroner af kommunens slukne kasse på hvad der burde være et statsligt projekt. Aalborg er i forvejen den mest støjbelastede by i Danmark, og flertallet af aalborgenserne ønsker ikke en ny motorvej over Egholm, som for øvrigt ikke vil afhjælpe de trafikale problemer, men blot ødelægge vigtige vandreservoirer og livsbetingelser for truede dyre- og plantearter. Derfor lyder det som greenwashing når Aalborg Kommune slår sig op som en grøn by. Og derfor var vi en flok BKA’ere der tog imod konferencegæsterne med bannere på flere sprog, og vi står der igen i morgen, onsdag, d. 2.okt, kl. 8.30. Mød op! I forbindelse med konferencen er der arrangeret en Bæredygtighedsfestival, og hatten af for det! Der er virkelig masser af spændende ting og på et højt fagligt niveau. BKA har selvfølgelig en stand i Kildeparken både fredag og lørdag.

Så er der kommet skilte op ved bytræer i Aalborg

De første træ-skilte er nu sat op i midtbyen. Skiltene fortæller om det enkelte træ, dets  indflydelse for klimaet og lidt om dets historie. Vi har valgt at give skiltene et æstetisk udtryk ved at pryde dem med Hanne B’s smukke akvareller. Skiltene er lavet i samarbejde med Dansk Naturfredningsforening og Aalborg Kommune. Kig rundt i byen. Lige nu kan du finde skilte ved platantræet ved Budolfi Kirke, den skæve Eg ved det gamle posthus og ved Gåsepigens lindetræer. Der kommer flere skilte op i løbet af de næste måneder.

Fløjteevent den 31. maj 2024

Vores 4 fløjter lød flot. Præcis klokken 12.00 – Budolfi klokkerne kan bevidne dette ! Alle flyers “udsolgt”. Flot vejr, mange interesserede mennesker.

Pressemeddelelse – Wakeup call

Wakeup call fra europæiske bedsteforældre Den 31. maj 2024 klokken 12.00 bliver Bedsteforældre for Klima ”whistleblowere” foran deres respektive parlamenter og i flere større byer. Budskabet vil være denne opfordring til medborgere: ”Vågn op! Stem for de kommende generationer!” ved valget til Europa-Parlamentet den 9. juni. “Som whistleblowere er vi overbeviste om at dette valg har en afgørende betydning. Europa er en vigtig faktor på verdensscenen og er i bund og grund en rettesnor for klimaindsatsen i hele verden”, siger Godela von Kirchbach, European Grandparents for Climate. Hun deler forperson-posten med Eva Riemer, som fortsætter: “Det er nødvendigt at mobilisere de vælgere, der ønsker at drage omsorg for de kommende generationer. Vi vil sikre, at det nye parlament fortsætter de positive skridt, som allerede er taget for at bekæmpe klimaændringer og bevare biodiversiteten – og afværger forsøg på at udvande de tiltag, der allerede er aftalt. Vores børn og børnebørn og deres børnebørn fortjener intet mindre.” Whistlebloweraktionerne bliver gennemført i otte europæiske lande, fra Østrig til Skandinavien. Alle med det samme hovedtema: Klimaets betydning for fremtidige generationer. I Danmark vil der være aktioner i København (Christiansborg), Odense (Flakhaven), Aalborg (hjørnet af Boulevarden og Algade) og Ebeltoft (det gamle rådhus).