Begivenheder

Navigation af visninger

Begivenhed Visninger Navigation

I dag
  • Medelmsmdøde

    Røde Hus Holmegårdsvej 2, 3400 Hillerød Holmegårdsvej 2, Hiillerød, Danmark

    Kære medlem af BKA Hillerød - Du får her i sommerferietiden indbydelse til næste møde der er: d. 4 august kl 10 – 12 i Røde hus Holmegårdsvej 2 i Hillerød. Denne indkaldelse er tidligere sendt ud d.24 juli i kort form – men er her med opdateringer.. Afbud pga ferie fra Allan, Elisabeth og Vera. Der er købt billetter til klimafolkemødet d. 29 aug til 5 personer nemlig  Ulla, Kirsten, Gerda, Vera og Johnny. - Hvis du vil med så køb gerne selv – skal være orange !!  - kontakt evt Johnny for koordinering Dagsordensforslag  - tidligere udsendt,  men her udvidet omtale  og med bilag vedlagt. Ulla med  brød og Gerda kaffe Valg af referent og dirigent    referat vedlagt Siden sidst Samarbejdet ”Grønt valg i Hillerød 2025” Borgerforslaget om CO2 neutral kommune har været på Byrådsmøde d. 25 juni – Her fremlagde Frederik Brix fra DGUB forslaget og der var ret livlig debat ….. men ret positiv respons. Vi var 5 BKAer med Grønne Veste som baggrund for Frederik. Valgkampgruppen  ” Grønt Valg i Hillerød 2025”   har holdt møde og der er facebookopslag med pressemeddelelse og omtale i lokalpressen . Gruppen tæller : Sammen om Verdensmålene, Danmarks Naturfredningsforening, Bedsteforældrenes Klimaaktion, Den Grønne Ungdomsbevægelse, Repaircafe og Nødebo Bæredygtigt. Der var møde d. 26 juni, hvor Gerda deltog for os – og hvor der er kommet et grundigt referat (vedlagt) Michael fra DN lagde presseskriv på DNs facebookside og er delt på BKAs lokale side her: https://www.facebook.com/BKAHillerod/ Eller læs avisen her: https://www.sn.dk/art6341958/hilleroed-kommune/kv25/foreninger-danner-groent-valgforbund/ Der er også sendt skriv ud til de politiske partier om klimavalgmøded 15 nov  – jeg vedlægger teksten  …. Der ser ud til at være god energi i projektet - Fra Tovholder nettet Der har været Tovholdermøde og referat er vedlagt -  der er en del vi skal snakke om bla er der stram økonomi – intet akut – men bidrag gerne med et mobile pay bidrag på 393182 og referat er vedlagt. lige nu er der intern tovholderdebat om et forslag om deltagelse i gruppe med formål at presse Klimabevægelsen til mere aktivitet – gruppen er Nordic Climate Justice Coalition - Den Grønne Ungdomsbevægelse og Fossilfri Fremtid……..  ser ud til vi deltager . FÆLLES SNAK OM ANDET VI VED ELLER HAR DELTAGET I !! Fremover Deltagelse i Klimafolkemødet  - for deltagelse og sam rejse se øverst Vi skal have arrangeret forberedelse – en dato ?  og endeligt fastlagt indhold – tidligere besluttet : tombola – rive/strik – digte  og quiz . Vi er på Boden  13 – 15.30       tænker rejse fra Hillerød kl 8 og hjemrejse kl 19 ! og overveje tidsrammnen herunder et større event kl 16 – 18 Asfaltmafiaen” clasher mod ”De grønne kræfter  - bilag vedlagt Vi er inviterer til et fælles Kulturnatsplanlægningsmøde mandag d. 18. august kl. 16.30-18.00 i frivilligcentret, hvor man sammen koordinerer aktiviteter. Kan og vil vi deltage?  bilag vedlagt. Generel  snak om aktiviteter i efteråret….. KOMMENDE MØDER  MM ----  hvad og hvornår ????? og Vera har skrevet at hun ikke kan følgende datoer i september  d.9 – d.10 -d.16 og d.24  J Kh Johnny Christiansen    50555163 Vedlagt referat fra sidste møde 19 juni. referat fra 26 juni – møde i grønt valg i Hillerød 2025 indbydelse til de politiske partier om dette tovholdermøde referat bodkort på Klimafolkemødet Vagtskema for klimafolkemødet asfaldsmafiaen  på folkemødet Kulturnat – Frivilligcenteret. Dette skriv   Referat REFERAT FRA MØDET D. 4. AUGUST 2025 Tilstede: Ulla, Allan, Lise, Jette, Kirsten, Peter, Helle, Johnny, Gerda Afbud: Vera, Hanne, Christian I. Siden sidst: 1. Samarbejdet “Grønt valg i Hillerød 2025” a. Vi var nogle “klimabedster”, der deltog i byrådsmødet d. 25. juni, med vore grønne veste. Frederik, DGUB fremlagde forslaget for byrådet.. Forslaget blev vedtaget med følgende ordlyd fra borgmesteren: Byrådet beder Natur, Miljø og Klimaudvalget arbejde videre med borgerforslaget i det videre arbejde med en proces for at nå målet om klimaneutralitet i 2040. Forslaget blev enstemmigt vedtaget. b. Referat fra mødet i grønt valg i Hillerød 2025. De grønne grupper i Hillerød har slået sig sammen til “Det grønne valgforbund uden kandidater”. Ud over klimamarchen med efterfølgende politikerdebat på biblioteket var der tale om, at stille op på Hillerød Torv de samme tre lørdage, hvor partierne også stiller op. Det drejer sig om lørdag d. 1. nov, lørdag d. 8. nov og lørdag d. 15. nov. Det er dog ikke endeligt vedtaget i gruppen, men BKA-Hillerød er villige til at deltage. Johnny og Gerda deltager i det næste møde d. 19. august. 2. Fra tovholder nettet Johnny læste skrivelsen fra Alex Larsen, Albertslund højt. Det drejer sig om medlemsskab i Klimabevægelsen af en gruppe NCJC (en koalition af 14 nordiske klimagrupper) Efter nogen debat, især af indblanding af Palæstina-krigen i klimabevægelsen. Vi landede mere eller mindre på, at krig er altødelæggende for klimaet, men bevægelsen skal ikke pege på en enkelt krig. Peter var inde på økonomi i forbindelse evt. erstatningskrav ved brug af servil ulydighed. Vi kan godt støtte optagelse af gruppen, men med vore betænkeligheder i baghovedet. Johnny tager vore betragtninger med til tovholdermøde. 3. Fælles snak om andet vi ved eller har deltaget i Der ligger en podcast “Hør lige her” på nettet, der trækker de - trods alt - gode nyheder frem. Biblioteket er ved at lave et område “Den grønne café”, et samarbejde mellem biblioteket og kommunen. Lise har været med til at plante ålegræs i Roskilde Fjord. Det næste projekt er at lave et muslinge rev - også i Roskilde fjord. Projekter under “Nationalpark Skjoldungernes Land” II. Fremover: 1. Deltagelse i Klimafolkemødet Vera, Ulla, KIrsten, Johnny og Gerda deltager. Vi har boden fredag kl. 13.00 - 15.30. Vi optræder med tombola, strimle/strikke og oplæsning. Fredag vil der være en happening med afsæt i “motorvejsmafiaen” 2. Fælles Kulturnatsplanlægningsmøde mandag d. 18. august Vi blev enige om foreløbig at deltage i mødet - og måske have en selvstændig bod. Kirsten, Johnny og Gerda deltager. 3. Generel snak om aktiviteter i efteråret Vi har muligvis de tre første lørdage i november. Folketingets åbning d. 7. oktober med

  • Egholmcaminotur for øvede

    Svenstrup Station, Svenstrup J

    Jeg håber, I har holdt jer i form sommeren over, for den 5. august kan I komme at vandre igen. Jeg har planlagt en tur på godt 13 km. Vi starter kl. 10.15 fra Svenstrup Station, krydser Ådalen Syd, går gennem Dall Villaby, Dallvej, Letvadvej/Bygaden til Sofiendal og Hasseris Enge til Hasseris Å's udmunding i Limfjorden og videre til bus 15 ved Vestre Fælledvej. Undervejs vil vi se på, hvor Vejdirektoratet og vore politikere synes, vi skal have en motorvej, og hvad det vil gøre ved landskaberne og os, der godt kan lide stilheden og at gå i det grønne. Husk at alle er velkomne, så inviter venner og bekendte. Alle er velkomne. På vegne af Egholmcaminogruppen  Hanne P

  • Forberedelse til kommunalvalg

    Klimabevægelsens lokaler Bragesgade 8B, 2200 København, Denmark

    Vær med til at finde emner og formulere spørgsmål, som vi kan stille til vore lokalpolitikere til vælgermøder op til kommunalvalget den 18. november. Du kan forberede dig ved at tjekke din kommunes klimaplan på kommunens hjemmeside. Send gerne en mail til Karen, hvis du kan komme.  

  • Cafémøde

    Kulturhotellet (caféen) Hovedgaden 10, Rønde, Denmark

    Klimasnak over en kop kaffe eller thé. Alle er velkomne. Godt sted at starte for nye BKA’ere.

  • Vidensgruppe møde

    Folkehuset Møllestien, Grønnegade 10, Aarhus

    Vi starter stille og roligt op efter ferieugerne. 1.       Sommeroplevelser. Brug 5 min. til at fortælle os alle om, hvad du har stødt på af godt eller dårligt om klima og miljø. Ting opsnappet fra medier eller i sommerlandet. Blot en lille fortælling med tilhørende diskussion. Eksempelvis Molsfærgen. 2.       Grundvand og pesticider. Vi er så langt med det, at jeg og Hanne og Thora har formuleret noget, som måske kan konkluderes i et par fokus-emner som ”BRUG 0,2 ØRE PER LITER VAND I 10 ÅR OG VORES GRUNDVAND ER SIKRET”. 3.       Mad og pesticider. Kort oversigt over, hvorledes Aarhus K faktisk på mange måder arbejder hen mod økologisk mad. Forbedringer? 4.       Solceller.  Har forsøgt at få en oversigt over, hvorledes private kan etablere solceller på tagene, men vi kunne drøfte om man kunne opfordre kommunen til at vedtage, at alt nybyggeri skal have solceller: ”SOLCELLER PÅ ALT NYBYGGERI”. Hvad vil det betyde for økonomi og arkitektur? 5.       Evt. Med venlig hilsen Johannes og Jim.

  • Koordinationsmøde

    Folkehuset Møllestien, Grønnegade 10, Aarhus

    Koordinationsmøde er for alle

  • Forberedelse til Rådhus/gade-aktion og andre aktuelle aktioner/emner

    Folkehuset Møllestien, Grønnegade 10, Aarhus

    Forberedelse til Rådhus/gade-aktion og andre aktuelle aktioner/emner time: Vi finde de punkter på byrådsmødet dagsorden, som er interessante ift klimaet. Dem laver vi skilte mm til, samt finde egnede sange. time: Vi mødes i de diverse arbejdsgrupper, som er kommet til mødet

  • BKA København – almindeligt møde

    Klimabevægelsen, Bragesgade 8B Bragesgade 8B, København N, Denmark

    Første møde efter sommerferien. Alle er velkomne.

  • Lokalgruppemøde på Fyn

    Borgernes Hus/biblioteket Østre Stationsvej-lokale 1.1

    Vi mødes friske efter sommerferien og gør os klar til Klimafolkemøde, Fjordens Dag i Odense, og lægger planer for et efterår med kommune-og regionsrådsvalg.

  • Aktion foran Rådhuset og på gaden.

    Folkehuset Møllestien, Grønnegade 10, Aarhus

    Aktion foran Rådhuset og på gaden. Vi mødes i Møllestien kl 14.30 og gør vores materialer klar Vi er ved Rådhuset ca. kl 15.30 Vi går ud i gaderne i Århus ca. ml kl 16-17 Vi afslutter med kaffe/øl på en cafe.

  • Aktion ved Den Grønne Ambassade

    Den Grønne Ambassade, Bispetorv

    Lørdag d.16. august kl.11-14 er der igen trængsel ved Den Grønne Ambassade og klimahandling engagerer aarhusianere og turister fra alle nationer.  Vi starter ved Møllestien kl.10:30 for at hente det materiale vi lige føler for den dag. Krydstogtskibet AIDA med 3300 ombord ligger i havnen fra kl. 8 – 18, så mon ikke vi får en snak med mange nationaliteter. Vil du læse lidt om Krydstogtskibes klimaaftryk, så se vores lille folder HER. Kom gerne forbi og få en snak om sidste nyt.  

  • Limfjordens Dag

    Egholm Festplads Egholm, Aalborg, Denmark

    Få mere info her: Intro: https://youtu.be/j3H1Oi_xFzo Krible krable: https://youtu.be/3lW8PBN6fok Havets Moder: https://youtu.be/QgqO4IgF9sI