Det Omvendte Klimavælgermøde

Ved dette ”Omvendte Vælgermøde”, er det dig og de grønne organisationer, der kommer med oplægget og fortæller hvilken kommunal- og klimapolitik byrådet bør føre. Byrådskandidaterne svarer så på, hvad de vil leve op til. Alle partier i Aarhus Byråd er inviteret. Debatten kan følges online HER Vi står over for den sidste byrådsperiode før 2030. Den periode, hvor hele den store omstilling til et klimaneutralt Aarhus skal ske. Derfor er dette kommunalvalg det vigtigste nogensinde. Vi skal simpelthen lykkes med at få et grønt byråd, der tør, vil og kan føre en seriøs grøn kommunalpolitik, der reelt omstiller. De deltagende grønne organisationer er: Den Grønne Ungdomsbevægelse, Danmarks Naturfredningsforening, Bedsteforældrenes Klimaaktion, Klimabevægelsen og Mellemfolkeligt Samvirke. Program: 19.00-19.05 – Velkomst ved aftenens ordstyrer 19.05-19.20 – 3 oplæg fra NGO’erne, hver med 1-2 temaer 19.20-19.40 – Politikerne svarer på de 3 oplæg med bud på fremtidens grønne politik 19.40 -20.10 – Debat: Alle kan kommentere og stille spørgsmål 20.10-20.25 – Pause 20.25-20.40 – 3 oplæg fra NGO’erne, hver med 1-2 temaer 20.40-21.00 – Politikerne svarer på de 3 oplæg med bud på fremtidens grønne politik 21.00-21.45 – Alle kan kommentere og stille spørgsmål 21.45-22.00 – Afslutning
Klimakamp mellem noder og Unoder

Klimabudskaberne kan spredes på mange måder. Vi kan tale til forstanden. Vi kan tale til fornuften. Vi kanfremlægge videnskabelige argumenter, som burde feje benene væk under selv de største skeptikere. Bedsteforældrenes Klimakor prøver at smyge sig forbi alle parader og tale til følelserne. Vores sange har fået nye vinger. Vi er blevet inviteret ind i et samarbejde med Bigbandet Unoderne og giver efter mange øveaftner koncertpå DOKK1 i Århus søndag d. 26. oktober kl 14 – 15.15 Det er gratis at overvære koncerten, men du skal tilmelde dig på https://www.dokk1.dk/det-sker/koncert-klimahaab-og-handling?occurrence=2865975
Læsegruppe
Er der nogen i Århusgruppen der vil være med til at læse Klima og klasse fra informations forlag. Jeg tænker at det skal være med fysisk fremmøde (I Århusgruppen). Link til bogen er https://butik.information.dk/products/klima-og-klasse.Vi kan måske læse en større eller mindre del ad gangen og snakke om det. For at lokke lidt, kan jeg sige, at den er ret let at læse. Den del af indledningen jeg har læst er: Klima og klasse s17-18 klimakampen fremstilles som kulturelle præferencer og livsstil s10-11 Den onde cirkel Vidtløftige klimaplaner fra en verdensfjern elite udløser feks de gule veste i Frankrig. Denne dagsorden er kapret af en klimaskeptisk højrefløj. Feks Trump, AfD og Støjberg. S12-14 Det folkelige mandat Omstillingen må ikke kun komme fra eliten. I et demokrati er Det folkelige mandat nødvendigt. S15-16 Et spørgsmål om klasse Hvordan kan man tænke klasseinteresser ind i klimapolitikken. Vi skal have en befolkning med, der orienterer sig efter klassemæssige skel. (Kinas elite kører hen over befolkningen) S 17-18 Fremtiden er her allerede. Du drukner menneskeligt og økonomisk (I Thomas Vinterbergs tv-serie). Men de rige har bedre mulighed for at flygte.
nemmere at opstille solceller og vindmøller i Danmark

Bred politisk aftale om mere sol og vind på land og større hensyn lokalt. https://www.kefm.dk/
BKA går på gaden i Aarhus op til valget

Vi håber, at borgerne i Aarhus vil stemme et grønnere byråd på plads den 18. november. Vi har derfor sat ni forskellige slogans på skilte. De skilte går vi på gaden med frem til valget. Vi møder op til valgbegivenheder og står på trafikale knudepunkter og centrale pladser i håb om at få så mange aarhusianere som muligt til at stemme klimavenligt. I stedet for at gå i samlet flok, deler vi os op i små grupper og prøver at komme afsted flere gange hver uge. Hvis du se vores slogan og partiernes holdning til dem, så tjek denne side. Vi er desuden med til at arrangere et såkaldt omvendt vælgermøde, hvor flere grønne organisationer sætter dagsordenen for en række byrådskandidater.
Til orientering vedr Folkehuset Møllestien
Til orientering Kære bruger af Folkehuset Møllestien. Nu går vi i gang med den store ombygning på Møllestien, hvor 1. og 2. sal skal indrettes til nyt moderne plejehjem. Sådan en ombygning får også konsekvenser for Folkehusets brugere – selvom vi forsøger at det skal være så lidt som muligt. Ombygningen starter så småt d. 18. august, og vil løbe i ca. to år. Parkering af biler Pladserne foran folkehuset – inklusive handicapparkering – vil blive inddraget i store dele af ombygningsperioden. Det vil fortsat være adgang til parkeringskælderen, og ellers henvises til alternative muligheder ude i byen. Der bliver etableret midlertidig handicapparkering lige ved indkørslen til Møllestien. Parkering af cykler Pladserne ved hovedindgangen bliver inddraget i store dele af ombygningsperioden. Der henvises til cykelparkering langs træningssalen eller langs hækken bag ved folkehuset. Larm og støv Så stor en ombygning vil selvfølgelig betyde risiko for larm og støv. Vi ved endnu ikke, hvor slemt det bliver, men ønsker man ombooking af lokaler, kan man kontakte lokalebookerne. Lukning af gårdhave Fra 22. september og frem vil det ikke længere være muligt at bruge porten ind til gårdhaven. Store dele af gårdhaven skal bruges i forbindelse med ombygningen. Med venlig hilsen Helle Breiner Vestergaard Administrativ konsulent, Sundhed og Forebyggelse M +45 41 87 27 00 E hbv@aarhus.dk Løn, Økonomi og Service – LØS Økonomi, HR og Borgervelfærd Sundhed og Omsorg Aarhus Kommune Adresse, T +45 89 40 20 00 www.aarhus.dk her
Udsagn fra European Grandparents for Climate
Statement by European Grandparents for Climate on the ICJ Advisory Opinion of 23 July 2025 We, the European Grandparents for Climate, warmly welcome the International Court of Justice’s Advisory Opinion of 23 July 2025 on the Obligations of States in Respect of Climate Change and express our deep satisfaction with this unequivocal ruling. This landmark opinion leaves no doubt: the protection of the climate is not merely a political or economic consideration or option, but a fundamental matter of human rights. The Court has made it unmistakably clear that States have binding legal obligations to take strong and immediate action to combat climate change, in order to protect both present and future generations. As an organization committed to climate justice and intergenerational responsibility, we strongly urge all States that recognize the authority of the ICJ to act swiftly and comprehensively in aligning their national policies and legislation with the present ruling. It also expresses that there is no time to lose. This unanimous opinion underscores what science, ethics, and the voices of countless citizens have been saying for years: safeguarding our planet’s climate is not optional — it is a legal and moral imperative. Let this be the long-awaited turning point.
EU-toppen i Aarhus

Den 3.juli fejrede Aarhus dansk overtagelsen af EU-formandskabet med kongefamilien, EU’s top og Zelenskyj.BKA var synlig ved alle de officielle arrangementer (5 steder) fra kl. 9 til 18. Et kolossalt politiopbud og masser af biler med tonede ruder passerede forbi. Tættere på kom vi aldrig. Politiet hjalp os endda med at stå steder hvor folkene bag de mørke ruder forventedes at kunne se os. Strategien var at være tilstede overalt, men i grupper på kun 5-7.Se et lille billedalbum HER.Samtidig holdtes byfest i Rådhusparken med store musiknavne, diskussioner, bespisning osv. (Det sprang vi over.) I stedet fik de 6.000 korsangere fra 35 lande en påmindelse om hvor vigtigt klimaet er. De deltog i European Choir Games, der netop den eftermiddag gik parade gennem byen, hvor vi så bemandede 5 positioner på ruten. Slidsomt, men ikke svært at holde humøret oppe med de mange positive tegn fra publikum – ja, EU-borgerne er klar til klimapolitik, men er politikerne også?
KV25 forberedelser i Aarhus.

Kommunevalg 2025 Aarhus Kommune Til november skal vi alle til kommunevalg, hvilket naturligvis betyder, at vi i BKA skal tilstræbe, at miljø og klima bliver en topprioritet for alle de kandidater, der er på valg. I BKA-Aarhus begyndte vi i marts at planlægge og arbejde med relevante kommunale politikområder for at blive så skarpe som muligt på at matche politikerne og gøre vores synspunkter synlige. Vi har opdelt os i en række mindre grupper, som arbejder med følgende politikområder: 1. Udredning og støtte omkring Rewater ved havnen sammen med Foreningen Beskyt Havmiljøet i Danmark og andre ngo’er. Rewater er et nyt og nødvendigt rensningsanlæg, som planlægges til at ligge delvist på opfyld ud i Aarhusbugten. Vi mener, at det skal placeres på nuværende havneareal. 2. En gruppe analyserer VE-udbygning og samarbejder med bl.a. Foreningen VindEnergi Aarhus (FVEA) mhp. at presse på udbygning af vindmøller såvel som solenergi inden for kommunen. Politikerne skal støttes i den modstand, de møder fra mange sider. 3. En gruppe beskriver forekomst af pesticider i grundvand/vandhaner og i århusianernes mad mhp. at presse kommunen til større indsats. Gruppen har møder med relevante fagpersoner fra Aarhus Vand, som jo gerne vil levere rent, pesticidfrit vand, men de møder ofte modstand. 4. En kulegravningsgruppe gennemgår referater fra samtlige byrådsmøder siden sidste valg mhp. at analysere partiernes reelle holdninger i byrådssalen. Det skal give os informationer til brug i valgkampen. 5. To BKA’er er sammen med andre grupper, heriblandt Danmarks Naturfredningsforening og Det fælles Bedste, ved at planlægge såkaldt ”Omvendte vælgermøder” op til valget. Hvis man skal have fat i politikerne, skal man være tidligt ude. 6. En gruppe har fremsendt et spørgeskema med 13 spørgsmål til Byrådets partier i et forsøg på at få klarhed over deres holdninger til klima og miljø. 7. Mobilitet har i nogen tid været et stort emne i Aarhus, og vi har i lang tid arbejdet med området. Vi skal forsøge at sikre og styrke de positive forandringer, der er ved at ske i øjeblikket, for at nedsætte biltrafikken i byen samt opgradere den kollektive trafik i by og opland. 8. Vi fortsætter selvfølgelig med at følge kommunens Klimaplan 2025-30, hvor vores fokus bl.a. vil være på den superoptimistiske CCS og den depressive biomasse. 9. Vi følger byrådsmøderne tæt med mandsopdækning foran Rådhuset forud for hvert byrådsmøde. Styregruppen BKA-Aarhus Johannes, Kirsten(Tutte), Pia og Jim
Himmelske Dage i Silkeborg

Vi havde en dejlig dag i Silkeborg til Himmelske dage. Først sang vi i et telt, derefter på gaden. Flot tog rigtig godt imod os. Mange sang med stor glæde med på vores sange. Tak til Anne Marie, Marianne, Eva mf for et fint arrangement.